Pomagamy w doborze szkła.

26 marzec 2010 Napisał  

Jest z czego wybierać bo każda z kilkunastu hut szkła artystycznego w USA, Niemczech i w Polsce produkuje kilkaset rodzajów szkła, a sami robimy jeszcze własne. Przycinamy je na wymiar, a na życzenie dowozimy i montujemy na miejscu.

 

wybor-szkla-witrazowego

Jest z czego wybierać bo każda z kilkunastu hut szkła artystycznego w USA, Niemczech i w Polsce produkuje kilkaset rodzajów szkła, a sami robimy jeszcze własne. Przycinamy je na wymiar, a na życzenie dowozimy i montujemy na miejscu.

Szkło witrażowe

produkowane jest w specjalistycznych hutach szkła przy dużym udziale pracy ręcznej. Są dwa typy szkła witrażowego: dmuchane (antyczne) i walcowane.
Szkło dmuchane jest robione całkowicie ręcznie. Powstaje z rozprostowanego balona szklanego (stąd nazwa). Stosuje się je głównie w dobrych witrażach i najlepszych przeszkleniach.
Szkło to, jest barwione w masie, ma grubość zmienną od 2,5 - 4 mm. Tafle o różnej grubości zdają różnice w intensywności barw. W szkle antycznym występują w taflach pęcherzyki powietrza i nierówności powierzchni w formie wgnieceń liniowych dodając im urody - rozpraszając dodatkowo światło.
Szkło walcowane jest stosowane w lampach witrażowych, witrażach typu Tiffany. Przydaje się tu jego  zdolność dobrego rozpraszania światła. Tańsze  rodzaje  tego szkła stosuje się o w popularnych przeszkleniach domowych oraz wielkopowierzchniowych oszkleniach kościołów (szkło katedralne).
Tafle tego szkła mają fabrycznie nadany kolor, przezierność, fakturę i strukturę (przejrzystość).  Najlepsi  producenci szkieł antycznych oferują kilka tysięcy kolorów i odcieni. Szkło walcowane to nieco mniej kolorów lecz najlepsi mają ich po kilkaset. Szkło walcowane to stała grubość, zależna od producenta , zwykle ok. 3 mm.
Tafle mają też ustalone maksymalne wymiary. Zazwyczaj produkowane fabrycznie tafle mają wymiary maksymalne 1,20 m na 0,6 m, zdarzają się jednak też mniejsze 1,0 m na 0,5 m.

Producenci szkła.

Szkło witrażowe dmuchane (antyczne) jest wytwarzane w Polsce w hucie w Jaśle, w Niemczech w Waldsassen, we Francji w Saint Just.
Szkło walcowane nie jest produkowane w Polsce. Najbardziej znanymi producentami są Amerykanie: Spectrum, Armstrong, Wissmach, Youghigenny, Urobors. Tańsze i w uboższej gamie kolorystycznej szkło walcowane produkowane jest także na Ukrainie. Szkło reliefowe i stapiane jest wytwarzane przez naszą pracownię. Sami decydujemy o jego kolor, przezierność, fakturę i strukturę (przejrzystość)

Kolor szkła.

Szkło produkowane w hutach jest barwione w całej swojej masie. Spotyka się też szkła "powlekane" barwione warstwami - warstwa podkładowa, bazowa np. przezierna pokrywana jest cienką warstewką koloru np. czerwonego. Zmiana grubości warstwy czerwieni powoduje subtelne przejścia kolorystyczne niemożliwe do uzyskania w szkłach barwionych w masie. Szkło powlekane jest stosowane jako materiał do trawienia (usuwa się miejscami warstwę czerwieni) - uzyskujemy dwa kolory: biały i czerwony, na jednym kawałku szkła.
Kolorowe szkło może być dodatkowo barwione, już w pracowni witrażu, przy pomocy emalii, frytów i tlenków metali. W szczególnych przypadkach umożliwia to, w połączeniu z trawieniem, uzyskać jeden kawałek szkła mający nawet kilkanaście kolorów.
Kolor można też modyfikować, w pracowni, poprzez stapianie ze sobą szkieł o różnych kolorach.
Kolor nadany szkłu nie powoduje zmiany jego przezierności. Wpływa natomiast na ilość przepuszczanego światła.
Kolory jasne przepuszczają więcej światła niż kolory ciemne. Jeśli porównamy ze sobą tafle bez opalu to wszystkie, nawet te bardzo ciemne pozwalają, na rozpoznanie kształtów znajdujących się po drugiej stronie tafli.
Rózne kolory szkieł inaczej reagują na zmiany natężenia światła przechodzącego. Kolory zimne (niebieskie, zielone) przy bardzo słabym świetle (zmierzch) świecą dłużej niż kolory ciepłe (czerwienie, żółcie). W dużym nasłonecznieniu kolory ciepłe wyglądają dużo lepiej niż kolory zimne. Wykorzystywali to od najwcześniejszych wieków mistrzowie witraży sytuując okna niebieskie od strony zachodniej, a czerwone od południa.

Przezierność szkła.

Jest to proporcja ilości światła przechodzącego przez taflę w stosunku do ilości światła odbitego.
W hutach czynnik przezierności reguluje się przez dodawanie do szkła substancji zwanej potocznie "opalem". Im więcej "opalu" tym mniej szkło jest przezierne. Opal dodany do koloru powoduje, że szkła mogą być całkowicie nieprzezierne lub półprzezierne.
Szkła przezierne mogą być kolorowe lub bezbarwne. Szkła półprzezierne lub nieprzezierne występują tylko jako kolorowe.

Kolor a przezierność.

Kolor szkieł przeziernych jest widoczny tylko w świetle przechodzącym (muszą być oświetlone od tyłu). Szkła te oświetlone od strony widza (w świetle odbitym) tracą kolor.
Kolor szkieł nieprzeziernych jest widoczny tylko w świetle odbitym (oświetlone od strony widza). Szkła te oświetlone tylko z tyłu, wcale w małym stopniu przepuszczają światło.
Kolor szkieł półprzeziernych jest widoczny zarówno w świetle przechodzącym jak i odbitym. W im bardziej szkło jest nieprzezierne tym kolor jest lepiej widoczny w świetle odbitym. Szkła te oświetlone od strony widza tracą kolor.

Przejrzystość szkła.

Jest to cecha powodująca możliwość lub brak możliwości rozpoznania kształtów po drugiej stronie szkła niezależnie od jego przezierności.. To że szkło jest przejrzyste, półprzejrzyste lub całkowicie nieprzejrzyste (brak możliwości rozpoznania kształtów po drugiej stronie szkła) warunkuje faktura powierzchni szkła oraz jego struktura. Bogata intensywna faktura powierzchni szkła może doprowadzić do jego całkowitej nieprzejrzystości. Podobny efekt może spowodować struktura szkła (wielka ilość pęcherzyków powietrza zamkniętych w masie). Tak więc, szkło całkowicie bezbarwne i przezierne może być nieprzejrzyste.

Struktura szkła.

Obecność w masie szkła mniejszej lub większej ilości pęcherzyków szkła powoduje jego częściową lub całkowitą nieprzejrzystość. Struktura szkieł witrażowych jest nadawana w hutach w trakcie procesu ich produkcji.
Struktura szkieł stapianych (fusing) powstaje podczas stapiania ze sobą kilku warstw szkła taflowego.

Faktura szkła.

Jest to urzeźbienie powierzchni szkła taflowego. Faktura szkieł witrażowych jest nadawana w hutach w trakcie procesu ich produkcji. Szkło dmuchane ma fakturę subtelną i delikatną. Szkło walcowane może mieć wiele rodzajów faktur powierzchni - delikatną i bardzo wyraźną agresywną.
Faktura szkieł stapianych (fusing) powstaje podczas podgrzewania szkła taflowego do temperatury mięknięcia i przenoszeniu się na jego powierzchnie kształtu uprzednio uformowanego podłoża (relief szklany).