Znowu pękło szkło w piecu! Znowu niepowodzenie, strata czasu i pieniędzy. A klient czeka z utęsknieniem na swoją nową szklaną ściankę ..... Pół biedy gdy wydarzyło się to na początku procesu, ale gdy był to ostatni wykańczający wypał ? brzydkie słowa cisną się na usta. Niepotrzebnie - to niepowodzenie może stać się już wkrótce naszym sukcesem - opiszemy jak do tego dążyć.
Jak wykonać artystyczne szkło stapiane?
część 1 (może będą dalsze ...)
Niepowodzenie wynikające ze stosowania nowych pomysłów artystycznych, skorygowane w drugiej próbie, to szansa na wzbogacenie warsztatu. Powtórzenie w drugiej próbie starego błędu i kolejna katastrofa to nasze gapiostwo, by nie powiedzieć mocniej.
Jak uniknąć gapowego? Jak ilość błędów skrócić do minimum?
Stosując prostą i sprawdzoną przez nas procedurę ?Dziennika piecowego".
Patent jest prosty. Każde załadowanie pieca i każdy wypał jest szczegółowo opisywany. Opis jest archiwizowany i przy kolejnej podobnej pracy dane z archiwum są nieocenioną pomocą. Jeśli poprzednio się udało możemy wszystko śmiało powtórzyć (albo nieco zmodyfikować by jeszcze poprawić efekt). Jeśli poprzednio była tragedia to przemyślmy czy ta metoda jest w ogóle do zrealizowania. Może trzeba zastosować inną. A może wystarczy zmienić parametry.
Kolejna próba przy zmienionych parametrach to nowe źródło wiedzy ? oczywiście jeśli je też zarchiwizujemy.
Po latach dzienniki piecowe staną się Waszym największym skarbem. A najciekawsze jest to, że skarbem niezbywalnym. Wszak każdy piec jest inny, inaczej są wyskalowane mierniki temperatury, inne są bezwładności temperaturowe piecy, na innych rodzajach szkieł pracujemy. Zapisy będą więc przydatne jedynie dla konkretnego pieca i pracowni. Dzieje się tak też dlatego że nawet ten sam typ pieca w dwu pracowniach inaczej pracuje, bo poddany wysokim temperaturom intensywnie się zużywa w miarę upływu czasu i zmienia parametry.
Prowadzenie dzienników wymaga dużej systematyczności i staranności w opisie. Lecz naprawdę warto!
W dzienniku obowiązkowo zapisujemy:
1. przed uruchomieniem pieca
data, nazwa Klienta, rozmiary szkła, grubość, ilość warstw, rodzaj szkła, podłoże na którym wypalamy szkło, zaprogramowane poszczególne etapy wypału (czas etapu i temperaturę początkową i końcową etapu), zastosowane techniki dodatkowe (rodzaje barwników, farb, dodatki)
2. po otwarciu pieca
efekt końcowy (OK lub zaobserwowane uszkodzenia)
3. zdarzenia (jeśli były ) w trakcie wypału
np. przerwa w dostawie energii lub otworzenie pieca (zamierzone lub przypadkowe)
Mimo wszystkich procedur niepowodzenia w naszej pracy to codzienność. To dlatego że podejmujemy się coraz to innych nietypowych prac. Pogodziliśmy się już z tym i przygotowaliśmy kupując dwa pojemniki na złom szklany - każdy mieści tonę szkła
Galeria
https://www.witraze.info/439-jak-wykonac-artystyczne-szklo-stapiane#sigProId5384a6982d
1 komentarz
Dzień Dobry!
Miło się czyta te informacje dotyczące nieznanego mi materiału jakim jest szkło, kompletnie nieporównywalnym do bliższego mi drewna.
Mam zamiat wykorzystać szkło do poprawy estetyki nagrobka.
Pozdrawiam serdecznie
Zbigniew Gawiński
Skomentuj
Prosimy o wypełnienie wszystkich pól oznacznych (*).
Make sure you enter the (*) required information where indicated.