Bez wątpienia witraż stanowi niepowtarzalny element wystroju. Internet zalany jest pięknymi zdjęciami wnętrz przyozdobionych barwnymi szybkami: od klasycznych, eleganckich apartamentów, po nowoczesne awangardowe lofty. Jak nie zginąć w nadmiarze inspiracji i dobrać coś odpowiedniego dla nas?
Przymierzając się do zamówienia witraża warto przede wszystkim zastanowić się nad efektem, jaki chcemy osiągnąć i zgodnie z tym planować dalsze kroki.
Każde wnętrze ma inne przeznaczenie i charakter, dlatego planując w nim ozdobne przeszklenie, musimy odpowiedzieć sobie na takie pytania:
-czy chcemy, aby witraż zasłaniał widok, czy ma być przezierny?
-czy chcemy jasne rozświetlone wnętrze, czy klimatyczny półmrok, z grą kolorowych świateł?
-czy witraż ma być dominantą, mocnym akcentem, od razu rzucającym się w oczy, czy może spokojnym stonowanym dopełnieniem wystroju?
Inny typ witrażu wybierzemy do jasnego salonu czy kuchni, inny do biblioteki, czy zacisznego gabinetu. Jeszcze inny witraż sprawdzi w łazience, gdzie poza funkcją dekoracyjną ma on pełnić rolę nieprzeziernej przesłony.
Inny witraż umieścimy w witrynie sklepowej, gdzie nie można zasłonić ekspozycji, inny w oknie klimatycznej kawiarni czy restauracji, gdzie priorytetem jest wytworzenie przyjemnej atmosfery we wnętrzu.
Istotne jest również otoczenie - co innego zaproponujemy, gdy za oknem rozciąga się przepiękna panorama, co innego gdy brzydka, szara zabudowa, czy ruchliwa ulica.
Kiedy już rozważymy te wszystkie zagadnienia dużo łatwiej będzie nam zdecydować jaki typ witraża będzie odpowiedni do naszych potrzeb. W poniższej klasyfikacji pokazujemy trzy rodzaje witraży, z trzech różnych typów szkieł: transparentnych, półprzezroczystych i kryjących. Oczywiście dużo zależy również od samego projektu. "Grając" kompozycją również możemy stopniować efekt przenikania wnętrze / zewnętrze. Zdarza się też, że łączymy w jednym witrażu różne typy szkieł. Mamy jednak nadzieję, że takie uproszczone usystematyzowanie pomoże zrozumieć zależność między typem szkła a finalnym charakterem witraża.
SZKŁA TRANSPARENTNE
Bezbarwne lub o leciutkim zabarwieniu
Takie witraże wpuszczają do wnętrza dużo światła, zapewniają widok na zewnątrz (wierny lub lekko zniekształcony, w zależności od stopnia pofalowania).
SZKŁA PÓŁPRZEZROCZYSTE
w intensywnych kolorach
Zza kolorowych szkieł widać zarys innych obiektów: drzew, budynków, kraty okiennej.
SZKŁA KRYJĄCE
Szkła matowe, o gęstej strukturze.
Szkła stosowane głównie w technice 'tiffany'. Mocno izolują od widoku z zewnątrz, prawie niewidoczna jest nawet ścianka z luksferów umieszczona tuż za witrażem (zdjęcie z lewej). Ograniczają również ilość wpadającego światła.
FUSING
Podobne zagadnienia wiążą się z przeszkleniem w technice szkła stapianego - fusingu.
Technika ta oferuje szerokie spektrum możliwości. Stopniując kolor i gęstość faktury możemy osiągnąć różne stopnie przejrzystości.
Fusing bezbarwny, fakturowany, z niewielką ilością koloru
Wnętrze przenika się z zewnętrzem, otoczenie w postaci rozmytych plam koloru płynnie wplata się w projekt..
Fusing mocno barwiony, fakturowany
W tej technice otrzymamy półprzezierne lub nieprzezierne przegrody o wyrazistym charakterze.